Modificació/renovació/creació dels elements i estructures de joc del pati principal i sorral; amb la intenció d’anar desenvolupant un pati més coeducatiu, inclusiu i feminista
Descripció i impacte esperat: La proposta de millora del pati escolar consisteix en la modificació de la seva distribució i la renovació dels elements de joc per tal de convertir-lo en un espai més inclusiu, divers i respectuós amb les necessitats de tot l’alumnat. Actualment, el pati presenta una organització radial amb una pista central destinada principalment als jocs de pilota, que afavoreix un tipus de joc molt específic i deixa la resta d’infants en espais marginals amb poques opcions d’activitat lúdica alternativa. És per això, que considero que plantejar equipaments/elements que trenquin aquesta estructura centralitzada és essencial pel desenvolupament integral de les nostres filles. Fora bó començar a incorporar zones diferenciades amb materials i propostes de joc diversificades: zones de joc simbòlic, estructures per al moviment no competitiu (com rocòdroms o elements d’equilibri), racons de calma i relació, i superfícies amb textures variades. Amb la idea d’oferir una gamma més àmplia de possibilitats que permetin a cada infant trobar un espai on sentir-se còmode, i alhora, afavorint la participació activa de totes elles, independentment del gènere, les habilitats motrius o les preferències personals. Entenen que el pressupost és limitat i que aquesta transformació necessita d’un impacte econòmic molt més gran, es proposa iniciar, per ara, aquesta modificació de l’espai de lleure amb la creació d’un rocodrom horitzontal en el pati principal i la renovació dels elements d’equilibri del sorral, així com la instal.lació de taules d’experimentaci i manipulació sense gènere (cuina, laboratori, taller, etc.) i la creació d’un espai de relax (compra de mobiliari adequat)i lectura (carretó mòbil amb llibres i contes/biblioteca mòbil)i d’activitats més tranquiles.
L’impacte i beneficis que pot generar aquesta proposta bàsicament afecten directament al benestar de les nostres infants ja que es promocionarà la inclusió i la igualtat d’oportunitats davant del joc. Tanmateix, pot millorar el clima relacional durant els espais de lleure, disminuir els conflictes generats per les conductes competitives i incrementar la participació dels infants menys visibles o amb més dificultats d’adaptació al joc esportiu. En definitiva, és crear un entorn més ric i estimulant per al desenvolupament global de les nostres filles.
Estat actual i problemes que es volen resoldre: Actualment, el pati de l’escola presenta una distribució poc equilibrada i limitadora pel que fa a les possibilitats de joc i interacció. Aproximadament un 80% de l’espai està ocupat per una pista esportiva destinada al futbol i al bàsquet, fet que condiciona fortament l’ús global del pati. Aquesta centralitat de la pista no només afavoreix un tipus de joc molt concret —competitiu, físic i sorollós— sinó que també dificulta l’accés a altres racons del pati, ja que gairebé sempre cal travessar aquest espai, amb el risc de rebre un cop de pilota o sentir-se invadit per una activitat que no tots els infants volen compartir. Aquest plantejament limita les opcions de joc lliure i tranquil, i pot generar una exclusió involuntària d’aquells infants que prefereixen altres formes de joc o que es veuen desplaçats per la dinàmica esportiva dominant. A més, el soroll constant derivat d’aquesta activitat pot afectar negativament el benestar de les nostres filles. D’altra banda, els elements del sorral es troben en mal estat i ja no ofereixen les condicions òptimes per a un joc estimulant. Fora bó repensar i renovar aquest espai i aprofitar l’oportunitat per incorporar-hi noves propostes: zones d’equilibri, espais per al joc simbòlic i racons d’experimentació sensorial, que permetin diversificar les experiències i donar resposta als interessos i necessitats d’un ventall més ampli d’infants.
Amb aquesta proposta, es vol començar a replantejar i començar a resoldre aspectes tant importants com la centralitat excessiva de la pista de futbol i bàsquet, l’exclusió de part de l’alumnat del joc actiu al pati, la manca de diversitat de l’oferta de joc, l’estat dels elements del sorrali el soroll elevat i la manca d’espais de calma, etc.
Cost aproximat: *Pel que fa al pressupost, no tinc molt coneixement del que pot costar, però si ens fiem de la IA, ens dóna aquesta orientació de pressupost:
-Renovació d’una fila d’elements d’equilibri al sorral: *Elements:* tronc caminat, passarel·les, rampa inclinada, cordes d’equilibri, etc. Cost estimat:1.200 – 1.800 €
– 2 taules d’experimentació/manipulació sense gènere; tipus: taula de cuina simbòlica/laboratori/taller, resistents multifuncionals. Cost per taula:* 350 – 500 Total:700 – 1.000 €
– Espai de relax i lectura: Mobiliari relax:puff impermeables, bancs amb coixins, catifes exterior. Cost estimat:600 – 900
Total aproximat:2.200 € – 3.700€